Kent u dit? Je zit met een probleem met je telefoon en belt naar je provider. De telefoon gaat één keer over en onmiddellijk heb je een muziekje in je oren. Alhoewel muziek het is een eindeloos herhalend melodietje zodat er geen auteursrechten betaald hoeven te worden. Dan hoor je een vriendelijke damesstem…… FOUT! Het is een computer die je nu opdracht geeft om je telefoonnummer in te toetsen en af te sluiten met een hekje en je vervolgens dwingt een aantal keuzes te maken door het indrukken van toetsen en je daarna, wanneer je geluk hebt, in een wachtrij te zetten met vele wachten voor je.

Hoe anders werkt dit bij de gemeente Geldermalsen. Je zit met een paar vragen over de gemeentelijke zorgverzekering die door de gemeente wordt aangeprezen en belt het centrale nummer. Je hoort daar dat je het beste een mail met de vragen kunt sturen naar de verantwoordelijke beleidsmedewerker en wordt voorzien van zijn emailadres.

Na een paar dagen bel je opnieuw omdat een reactie uitblijft. Je vraagt om doorverbonden te worden met de betreffende medewerker. Dat is een probleem, deze dame kent de medewerker niet en twijfelt er zelfs aan of hij wel bij de gemeente werkt. Uitgelegd dat het mij wel gelukt is de desbetreffende man een mail te sturen maar dat deze tot nu toe niet gelezen is. Hij moest dus bestaan maar leest zijn mail niet. Had ik dit maar niet gezegd. Nu wilde de muts weten wat de vragen waren die in de mail stonden. Naïef als ik ben las ik de mail voor er was uiteindelijk haast bij geboden.
Het zal niemand verbazen dat ik van mijn stoel viel toen deze muts het nodig vond om de vragen maar zelf te gaan beantwoorden. Na enige minuten haar onzin aangehoord te hebben onderbrak ik haar met de mededeling dat ik de antwoorden toch echt van de verantwoordelijk beleidsmedewerker wilde horen. Toen brak de pleuris uit omdat ik haar niet uit liet spreken. Na nogmaals duidelijk gemaakt te hebben dat ik geen prijs stelde op haar onnozele gezwets gooide ze de hoorn erop.

Dat was het dan denkt u? Nee hoor, een paar minuten later kreeg ik een reactie op mijn mail echter niet van de beleidsmedewerker maar van muts 2 een communicatie adviseuse en collega van muts 1. Ik was in eerste instantie blij dat er inhoudelijk gereageerd werd op mijn vragen. Al snel werd echter duidelijk dat ook muts 2 geen idee had van de doelgroep en de zorgverzekering die aangeboden werd door de gemeente. Ik moest het volgens haar doen met de gegeven antwoorden.
Ik geef u hieronder als voorbeeld één van de antwoorden:
De gemeente heeft gekozen voor Menzis omdat deze zorgverzekeraar een gemeentepolis biedt en het grootste aantal verzekerden in de gemeente heeft. De meeste inwoners in de doelgroep hoeven daarom niet over te stappen naar een andere zorgverzekeraar maar kunnen voor een ander pakket bij dezelfde zorgverzekeraar kiezen.

Ze geeft hiermee duidelijk te kennen dat haar empathisch vermogen en intelligentie dat van een garnaal niet overstijgen. De gemeente blijft ondertussen een veel te dure zorgverzekering aanbieden aan de minima!

Neen, geef Naadje maar een muziekje en een keuzemenuutje daarna wacht ze wel een paar minuten tot ze een ter zake kundige medewerker aan de lijn krijgt die haar op een fatsoenlijke wijze van een gedegen antwoord voorziet, zoals vroeger!

Zoals u ziet heeft Naadje haar gele hesje aangetrokken, ze zal zich laten horen!