“Geldermalsen zegt nee tegen Azc” is er niet gerust op en heeft steeds minder vertrouwen in dit gemeentebestuur. Compleet terugtreden en nieuwe verkiezingen zou de beste oplossing zijn voor alle partijen (inclusief vluchtelingen).

In het Presidium is er de laatste keer weer gebakkeleid over wie, hoe en wanneer het vertrouwen met de burger herstelt moet worden, conform de opdracht die de raad het college heeft gegeven. U hoort het goed in het Presidium het orgaan wat over de raadsagenda’s moet gaan praat over zaken die in de raad besproken zouden moeten worden. Gelukkig zijn er een aantal inwoners die dit in de gaten hebben en ook daar luisteren wat men aan het doen is. Na protest van VVD en Leefbaar wordt onderstaand plan aanstaande dinsdag 22 maart in een extra ingelaste raadsvergadering besproken.

Het college lijkt de opdracht van 26 januari nu al teruggegeven te hebben. Een meerderheid van de raad heeft nu het plan opgevat om ronde tafel gesprekken te houden in alle dorpen van Geldermalsen, ook aan de andere kant van de A2 volgens meneer de Geus van D66.  Dit om te beginnen in drie of zes, daar van de elf daar is men nog niet uit. Voor ons is duidelijk dat er naar een situatie wordt toegewerkt om toch een AZC in Geldermalsen te realiseren. Dit leiden we af uit het feit dat een meerderheid van de raad naar het lijkt niet over het herstel van vertrouwen wil praten, maar het naast vluchtelingen dan ook over zaken als: de fusie met Neerijnen en Lingewaal en de sociale paragraaf.

Voor ons is duidelijk dat bestuurlijk Geldermalsen de bezwaren en de angsten van de burger niet serieus wenst te nemen en er in de toekomst meer acties nodig zullen zijn om dit duidelijk te maken. We hebben in Geldermalsen (gelukkig) niet veel ervaring met protesteren en confrontaties met ME maar we hebben geleerd van 16 december 2015. Volgende demonstraties gaan wij niet meer organiseren met oproepen via sociaal media. Het mag duidelijk zijn dat we een burgemeester hebben die dan meteen een paar pelotons ME oproept en het protest met wapenstokken uit elkaar laat slaan.

We gaan dit nu doen zoals we al vaker hebben gezien op TV, via een “flashmob” (Nederlands: “flitsmeute”) Dit is een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Flashmobs worden georganiseerd via moderne snelle communicatiemiddelen. Het aantal deelnemers staat niet van tevoren vast maar hoe meer deelnemers hoe succesvoller de flashmob.

Wij gaan hiervoor een berichtenboom maken van maximaal drie lagen diep en iedereen die een berichtje krijgt dient dit door te sturen naar maximaal 10 anderen. U zal hier voor worden uitgenodigd of wanneer u zelf een groep organiseert kunt u deze koppelen door een mail te sturen naar zegneetegenAZC@gmail.com. Geef aan hoe u het bericht wilt ontvangen, SMS, WhatsApp of  één naar uw keuze.  Meldt ook hoe groot de groep is die u heeft georganiseerd zodat wij de impact kunnen bepalen. Alleen de contactgegevens die u gebruikt zijn bij ons bekend u bent dus alleen bekend bij degene bij wie u aansluit en vertrouwd.

Vanaf de eerste mail tot de start van de demonstratie zit maximaal 10 minuten. De demonstratie zelf duurt maximaal 30 minuten en is afgelopen voordat ME ter plaatse is

Het is belangrijk dat we volhouden en het gemeentebestuur laten weten dat het ons menens is. We willen geen confrontaties met opgefokte ME’ers en daarom zullen acties kort en hevig zijn en uiteraard vreedzaam.

Wij inwoners van Geldermalsen zeggen Nee tegen gesol, gedraai en niet nakomen van beloften. Succes met de verspreiding en tot het volgende bericht.

Geldermalsen zegt nee tegen AZC.